To, že tento rok zavítam do Poľska, respektíve Krakowa som v mojom zozname destinácii pre tento rok naplánované nemal. Na jaro som si pozeral zaujímavé festivaly okolo Slovenska, veď o hudbe u nás to o tej hore a Mohamedovi platí dvojnásobne. Aj keď sa to za posledné roky zlepšuje tak prečo nepozrieť ako to chodí inde.

Keď som počas Wilsonic-u spomínal kamarátovi, že podobný, aj keď menší festival sa koná v Krakowe, kde bol pred pár týždňami, tak bolo viacmenej rozhodnuté že na jeseň do toho Poľska zavítam. Vtedy sa mi to zdalo nekonečne ďaleko a teraz po dvoch týždňoch zase, že sa to stalo niekedy v ďalekej minulosti.

Kraków

Tak teda hlavným účelom cesty bol Unsound Festival. Ten si ale zaslúži samostatný post, takže ako sa hovorí „zostaňte naladení“. Ako som spomínal Pika tam už bol, takže som bol priebežne informovaný čo a ako. Stačilo kúpiť lístky na vlak, rezervovať ubytovanie – výborne poslúžil portál noce.pl a už len netrpezlivo sledovať aké nám bude priať počasie.

Do Krakówa sme vyrazili večer s tým, že sa vyspíme vo vlaku a dorazíme ráno. Spiatočný lístok bez lôžka stál s 30 percentnou zľavou na východnú Európu necelých 60 euro. Pohodlie spánku vo vlaku radšej preskočím, to je kapitola sama o sebe a veď každý je zvyknutý na iný štandard. Ja som spoliehal na únavu. Z cesty som teda nič nevidel a čakal ma rovno kontakt s mestom, to bolo niečo po pol siedmej ráno. Prvý dojem: vojna tu skončila asi pred piatimi rokmi. Druhý, že je to tu strašne retro. O siedmej otvárali úschovňu, tam sme nechali veci a hurá do mesta.

Pršalo, mesto ešte spalo a tak káva v mekáči padla výborne. Medzitým sa aj počasie umúdrilo, takže nasledovala obhliadka starého mesta a hurá na kráľovský zámok Wawel. V podstate všetko čo turista potrebuje vidieť je staré mesto a Wisła. Toto zabralo pár hodín. Treba povedať, že milovníci pamiatok, kostolov a histórie si určite prídu na svoje. Môžem len závidieť mestám, ktoré si udržali svoje historické jadro, ktoré je s našou jednou ulicou v milovanej Bratislave neporovnateľné. Veľa obchodíkov, uličiek atď. Svoje čaro má aj promenáda pri vode. Páčia sa mi mestá kde sa dá prejsť pri vode ako to je v Prahe alebo Baseli, má to svoje čaro. A v Krakówe mala Wisła svoje tiež. Stihli sme ešte návštevu torvárene Oskar Schindler. To bola skôr rýchlovka, nakoľko je okrem vnútornej expozície všetko ostatné v rekonštrukcii a ešte nejaký ten rok bude. Aj tak si môžem spraviť čiaročku, že tu som bol.

Čo ma fascinovalo, tak bolo veľké množstvo starých ľudí. Na každom kroku stála babka čo predávala praclíky. Tu totiž fičia praclíky, legendárne krowky by ste tu hľadali úplne zbytočne. Ale späť k tým ľuďom – oni možno ani neboli takí starí, ale ten outfit ala totáč to podčiarkoval. Samozrejme mladších ľudí by ste už trebás aj od Slováka nerozoznali. Ja nechcem nijako brutálne škatuľkovať, ale proste tak som to videl. Dojmy ktoré na mňa spravilo mesto sú pozitívne, aj keď žiť by som tu asi nechcel. Čo sa nespravilo za komunistov, to by nemali. Predpokladám, že to tak je len v tom centre, kde sa kríži to fakt staré s tým nedávno minulým. Treba povedať, že sa tu veľa upravuje a stavia takže bohom zabudnuté to nieje. V miestach kde by bola u nás hypersnobská reštaurácia je niekoľko podlažný alternatívny klub či obyčajná pizzeria.

V podstate na celé mesto nám stačilo nejakých šesť hodín. Bez múzeí a galérii. Exkurzia ako z vlaku. Na obed som zvolil domácu kuchyňu, čo nebola najšťastnejšia voľba. Kombinácia kyslého kuraťa s ryžou a dresingom. Ďalší deň padla voľba na pizzu, ktorá sa nedá pokaziť a to už bolo fajn. Určite sa oplatí niečo domáce otestovať, ja si hovorím že sme nemali najlepší vyber, veď aj taký Cuketka si Kraków pochvaľoval. Ešte by som mal vysvetliť tú úschovu batožín – apartmán sme mali rezervovaný až na druhú poobede, takže z toho dôvodu. Ten bol v podstate tiež za pár euri. S ubytovaním som bol nadmieru spokojný, kúsok od železničnej stanice, v centre mesta. Štvrté poschodie bez výťahu. Za zmienku ešte stojí, že ak máte v poľskej slovnej zásobe len dve slova ako ja a to krowky a polski fiat tak si vystačíte aj s angličtinou. Aj keď oni vám naspäť budú odpovedať v poľštine. Inak svoje diktáty som mal na opravu posielať sem, „i“ a „y“ píšu opačne než my, „Egipt“ ma zrazil na kolená.

Kraków nieje skazený ani bohom zabudnutý, práve naopak. Takéto mesto v inom štáte by bolo luxusnou a drahou záležitosťou. Teraz mi príde dokonca nedocenený, ubytovania je dostatok, reštaurácii tiež, o pamiatkach a miestach kam sa dá ísť zabaviť ani nehovorím. Mesto na to ako „oldskúlovo“ pôsobí je veľmi čisté, doprava prijateľná. Návštevu môžem len vrelo odporučiť, či už ako foto trip alebo romantický víkend. Z každého som si užil trošička a je o nezabudnuteľné. A pokúste sa to stihnúť, dokiaľ sa to tam neskazí.

Len tak mimochodom, keď sme pri návrate prestupovali v Katowiciach tak tam to vyzeralo, že sa tam ešte bojuje. Prvý krát som po návrate mal pocit, že ta Blava nieje až taká diera.